Tuesday, August 9, 2011

Tazkirah Ramadan: Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup

Jangan la kita mengambil mudah mengenai solat...
sedangkan melewat-lewatkan solat juga berdosa, apatah lagi sengaja meninggalkan solat....


Saat itu, Dhuha, hari terakhir aku di Masjid Nabawi untuk menuju Mekah....... ..aku bertanya pada Ibu.
'Ibu, kataku, ada cerita apa yang menarik dari Umrah....?' Maklum, ini pertama kali aku ber Umrah.
Dan Ibu, memberikan Tausyiahnya. .
Ibu adalah pemilik Maknah Tour Travel dimana saya bergabung untuk Umrah di bulan July 2007 yang lalu.
Kebetulan umrahku dimulai di Madinah dulu selama 4 hari, baru ke Mekah.
Tujuannya adalah mendapatkan saat Malam Jumat di depan Kabah. Jadi aku punya kesempatan untuk bertanya tentang Umrah.
Ibu berkata...'Shinta, Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup..'

Keningku berkerut.... ....'Sedikit sekali Allah memanggil kita..?'
Ibu tersenyum... 'Iya, tahu tidak apa saja 3 panggilan itu..?'
Saya menggelengkan kepala.

'Panggilan pertama adalah Azan', ujar Ibu..
'Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar. Ketika kita sholat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Dia tidak 'cepat marah' akan sikap kita. Kadang kita terlambat, bahkan tidak sholat sama sekali karena malas.. Allah tidak marah seketika. Dia masih memberikan rahmatNya, masih memberikan kebahagiaan bagi umatNya, baik umatNya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas umatNya ketika hari Kiamat nanti'.

Saya terpekur.... .mata saya berkaca-kaca. Terbayang saya masih melambatkan sholat karena meeting lah, mengajar lah, dan lain lain. Masya Allah....... . ..

Ibu melanjutkan, 'Shinta, Panggilan yang kedua adalah panggilan Umrah/Haji. Panggilan ini bersifat halus. Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan sifatnya 'bergiliran' . Hamba yang satu mendapatkan
kesempatan yang berbeza dengan hamba yang lain. J alan nya bermacam-macam. Yang tidak punya wang menjadi punya wang, yang tidak merancang pula akan pergi, ada yang memang merancang dan terkabul. Ketika kita mengambil niat Haji / Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan 'Labaik Allahuma Labaik/ Umrotan', sesungguhnya kita saat itu menjawab panggilan Allah yang ke dua. Saat itu kita merasa bahagia, karena panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali. Allah berkata, laksanakan Haji / Umrah bagi yang mampu'.

Mata saya semakin berkaca-kaca. .........Subhanal lah...... .saya datang menjawab panggilan Allah lebih cepat dari yang saya rancangkan.. ......Alhamdulill ah...

'Dan panggilan ke-3', lanjut Ibu, 'adalah KEMATIAN. Panggilan yang kita jawab dengan amal kita Pada kebanyakan kasus, Allah tidak memberikan tanda tanda secara langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal sholeh. Karena itu Shinta, manfaatkan waktumu sebaik-baiknya. ..Jawablah 3 panggilan Allah dengan hatimu dan sikap yang Husnul Khotimah.... .......Insya Allah syurga adalah balasannya.. ....'
** Mata saya basah di dalam Masjid Nabawi , saya sujud bertaubat pada Allah karena kelalaian saya dalam menjawab panggilanNya. ....
Kala itu hati saya makin yakin akan kebesaranNya, kasih sayangNya dan dengan semangat menyala-nyala, saya mengenakan baju Ihram dan berniat..... .....
Aku menjawab panggilan UmrahMu, ya Allah, Tuhan Semesta Alam........ ....**
Huraisy
Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang
bernama 'Huraisy' berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini
dari timur hingga ke barat.. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi.
Malaikat Jibril bertanya : 'Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa
yang kau cari?' Huraisy pun menjawab, 'Aku mahu mencari lima orang..'

'Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.
Kelima, orang yang suka minum arak

Tuesday, June 21, 2011

Rahsia Bintang Enam Israel

Tuesday, May 12, 2009

Jumaat 24 April 09, merupakan hari bersejarah dalam hidup saya dan rombongan apabila ia merupakan hari pertama di dalam hidup kami menjejaki kaki ke al-Aqsa. Saya menunaikan solat Tahyatul Masjid. Sebelum khutbah bermula, kami mendengar bayan (syarahan) yang disampaikan oleh Imam al-Aqsa, Syeikh Yusuf Abu Sunainah. Di dalam bayannya, beliau mengutuk Israel dengan suara yang lantang.

Ketika khutbah bermula, beliau menegaskan agar semua anak-anak muda Palestin balik merujuk kepada sejarah kerana orang Yahudi telah mula mahu menipu sejarah. Mereka mengatakan bahawa tanah Palestin adalah tanah asal mereka. (saya akan tulis kemudian tajuk khas bab ini)

Ketika selesai menunaikan solat Jumaat, saya dan rombongan berjalan-jalan sekitar al-Aqsa. Saya menghampiri mimbar al-Aqsa. Ia merupakan mimbar lama hampir berumur 1000 tahun.

Ketika Salahuddin al-Ayubi dapat mengalahkan tentera salib di Jerusalem , beliau membawa dua mimbar dari Halab ( Aleppo ) Syria , tempat dimakamkan Saidina Khalid al-Walid . Saidina Khalid al-Walid antara sahabat yang berjuang untuk membuka kota Jerusalem ini. Setelah enam ratus tahun kemudian, Jerusalem berada di dalam tangan tentera salib. Pada tahun 1187, ia berada ditangan Islam kembali. Mimbar ini sebagai simbol bahawa masjid ini telah di dalam amanah Islam semula

Satu mimbar diletakkan di masjid al-Aqsa, satu lagi di masjid al-Khalil (Masjid dimakamkan Nabi Ibrahim a.s)

Ketika saya menghampiri mimbar Salahuddin di al-Aqsa ini, saya mengerutkan dahi. Kenapa di mimbar ini ada bintang enam? lambing negara Israel .

Gelagat saya diperhatikan salah seorang penjaga al-Aqsa. Dia menghampir saya, memberi salam dan memegang bahu saya.

"Aku tahu apa yang engkau fikirikan" kata beliau.

'Kamu tentu hairan kenapa ada lambang Israel di mimbar ini kan "? Beliau menambah.

Saya hanya menganggukkan kepala.

Penjaga ini menarik tangan saya, pergi ke tepi masjid. Dia kemudian menudingkan jarinya ke arah tingkap berhampiran dengan syiling al-Aqsa.

" Cuba kamu lihat, ditingkap itu pun ada lambang bintang enam ini, di dinding ini pun ada," katanya sambil menunjukkan arah dinding al-Aqsa.

"Emmm, kenapa ya?" Tanya saya ingin mengetahui lanjut.

"Sebenarnya nak, bintang enam ini adalah lambang bangsa Arab Kan'an. Ia ada sejak ribuan tahun dahulu. Bangsa Arab Kan'an menggunakan bintang ini sebagai lambang kaum mereka. Sebab itu, ketika Salahuddin datang, dia membina tingkap ini dengan mengekalkan lambang bintang enam ini sebagai menghormati kaum Arab Kan'an yang telah Islam. "

"Orang Kan'an merupakan penduduk asal tanah Palestin ini. Sebelum Israel dibawa oleh Nabi Musa ke Palestin, mereka telah ada. "

"Umur mimbar ini hampir seribu tahun. Tingkap dan mar-mar di dinding ini berumur ratusan tahun. Orang Israel menggunakan lambang ini baru dalam 100 tahun. Mereka menggunakan lambang ini dengan alasan seolah-olah mereka penduduk asal seperti Arab Kan'an di sini ".

Penjaga ini menerangkan kepada saya dengan panjang lebar.

"Oh, baru saya faham. Rupanya bintang enam ini bukannya lambang asal Israel ." Kata saya.

Apa ada pada lambang? Ia merupakan simbol. Orang yang memakai lambang sesuatu kaum dia akan termasuk di dalam kaum itu.

Di dalam Islam kita dilarang memakai lambang orang kafir. Bukan sahaja lambang, menyerupai sesuatu kaum pun kita dilarang.

Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud,

"Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia akan tergolong di dalam kaum itu".

Israel menggunakan lambang bintang enam untuk menyatakan dia adalah penduduk asal Palestin ini. Mereka mengarang buku-buku yang menyatakan mereka adalah penduduk asal dengan menafikan bahawa Arab Kan'an adalah penduduk asal di sini.

Sebab itulah, Syeikh Yusuf Abu Sunainah menekankan kepada pemuda-pemuda Palestin agar kembali mendalami sejarah.

Apabila sejarah tidak diajar, maka akhirnya, sesorang akan hilang jatidirinya. Inilah yang sedang berlaku bagi penduduk Palestin yang bersekolah di sekolah rasmi. Enam puluh tahun berada di dalam jajahan Israel bermakna sudah masuk generasi ketiga tanah ini dijajah.

Saya bertemu dengan penduduk Palestin yang merasa selesa berada di bawah Israel kerana semua kelengkapan telah cukup dan keadaan di sini lebih selesa dari negara Arab lain. Tidak sedikit yang lebih bangga memakai passport Israel dari memakai passport Palestin atau Jordan .

Pada mereka, saudara di Gaza hal mereka. Sebab itu, dari Palestin sendiri, tidak banyak bantuan yang datang ke Gaza . Orang kaya semakin kaya dengan syarikatnya. Coca cola tidak diboikot di Palestin. Iklan terpampang besar di sana sini.

Benarlah kata hukama':-

"Jika mahu membunuh tanamam, racunlah akarnya, jika mahu membunuh bangsa, racunlah sejarah mereka"

Jika ini dibiarkan, maka generasi Palestin yang akan datang akan lebih selesa bersama Israel dari bersama orang Arab. Semoga, iman dan ilmu akan menyelamatkan mereka. Dan semoga ia menjadi iktibar buat kita di Malaysia .

"Universiti Kehidupan, Universiti Sepanjang Zaman"

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
12 Mei 09 jam 12.55 malam.
Bintang Enam yang menjadi lambang rasmi negara Israel

Fasting first 10 days on Dhul Hajjah

It is Sunnah for the Muslim to fast on the first nine days of Dhu’l-Hijjah, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) encouraged us to do righteous deeds in the first ten days of Dhu’l-Hijjah, and fasting is one of the best of deeds, which Allaah has chosen for Himself as it says in the hadeeth qudsi: “Allaah says: ‘All the deeds of the son of Adam are for him, except fasting, which is for Me and I shall reward for it.” Narrated by al-Bukhaari, 1805.



The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to fast on the first nine days of Dhu’l-Hijjah. It was narrated from Hunaydah ibn Khaalid from his wife, that one of the wives of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to fast on the first nine days of Dhu’l-Hijjah and the day of ‘Ashoora’, and three days each month, the first Monday of the month and two Thursdays. Narrated by al-Nasaa’i, 4/205 and by Abu Dawood; 2/462.



Ibn' Abbas (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (p.b.a.u.h) said, "There are no days during which the righteous action is so pleasing to Allaah than these days (i.e., the first ten days of Dhul-Hijjah) . " He was asked: "O Messenger of Allah, not even Jihad in the Cause of Allah?" He (p.b.a.u.h) replied, "Not even Jihad in the Cause of Allah, except in case one goes forth with his life and his property and does not return with either of it." [Al-Bukhari]

This is a good joke in Bahasa Melayu!

Murid-murid: Selamat pagi, cikgu.

Cikgu:(Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja?

Petang dan malam awak doakan saya tak selamat?

Murid-murid: Selamat pagi, petang dan malam cikgu!

Cikgu:Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan.

Murid-murid: Selamat sejahtera cikgu!

Cikgu: Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham?

Murid-murid: Faham, cikgu!

Cikgu: Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.

Murid-murid: (senyap)

Cikgu: Pandai!

Murid-murid: Bodoh!

Cikgu: Tinggi!

Murid-murid: Rendah!

Cikgu: Jauh!

Murid-murid: Dekat!

Cikgu: Keadilan!

Murid-murid: UMNO!

Cikgu: Salah!

Murid-murid: Betul!

Cikgu: Bodoh!

Murid-murid: Pandai!

Cikgu: Bukan!

Murid-murid: Ya!

Cikgu: Oh Tuhan!

Murid-murid: Oh Hamba!

Cikgu: Dengar ini!

Murid-murid: Dengar itu!

Cikgu: Diam!

Murid-murid: Bising!

Cikgu: Itu bukan pertanyaan, bodoh!

Murid-murid: Ini ialah jawapan, pandai!

Cikgu: Mati aku!

Murid-murid: Hidup kami!

Cikgu: Rotan baru tau!

Murid-murid: Akar lama tak tau!

Cikgu: Malas aku ajar kamu!

Murid-murid: Rajin kami belajar cikgu!

Cikgu: Kamu gila!

Murid-murid: Kami siuman!

Cikgu: Cukup! Cukup!

Murid-murid: Kurang! Kurang!

Cikgu: Sudah! Sudah!

Murid-murid: Belum! Belum!

Cikgu: Mengapa kamu semua bodoh sangat?

Murid-murid: Sebab saya seorang pandai!

Cikgu: Oh! Melawan!

Murid-murid: Oh! Mengalah!

Cikgu: Kurang ajar!

Murid-murid: Cukup ajar!

Cikgu: Habis aku!

Murid-murid: Kekal kami!

Cikgu: O.K. Pelajaran sudah habis!

Murid-murid: K.O. Pelajaran belum bermula!

Cikgu: Sudah, bodoh!

Murid-murid: Belum, pandai!

Cikgu: Berdiri!

Murid-murid: Duduk!

Cikgu: Saya kata UMNO salah!

Murid-murid: Kami dengar KeADILan betul!

Cikgu: Bangang kamu ni!

Murid-murid: Cerdik kami tu!

Cikgu: Rosak!

Murid-murid: Baik!

Cikgu: Kamu semua ditahan tengah hari ini!

Murid-murid: Dilepaskan tengah malam itu!

Cikgu: (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar.)

Sebentar kemudian, loceng pun berdering. Murid-murid berasa lega kerana guru yang paling ditakuti oleh mereka telah keluar. Walau bagaimanapun, mereka merasa bangga
kerana telah dapat menjawab kesemua soalan cikgu tadi, tetapi esok masih ada.

Thursday, June 16, 2011

KES HESTERIA DAN PENGAJARANNYA (Kisah Benar Yang Terjadi Pada Seorang Penulis). Renung-renungkanlah,,,

OGOS 2009 , ia menandakan sudah sebulan aku mengikutiperkembangan masalah histeria melibatkan lebih 30 pelajar di sebuah sekolah disemenanjung tanah air (maaf, tak perlu sebut nama tempat. saya tidak mahulokasi saya dan SHAHi dikesan 'sesetengah orang'). Masalah itu bermula sejakApril 2009 dan terus berlarutan sehingga Ogos tanpa penyelesaian sertapenjelasan yang kukuh. Malah, ia berlaku setiap hari.

Pelbagai teori muncul dari mulut penduduk-penduduk setempatdalam menghuraikan punca sebenar masalah itu tercetus. Guru-guru juga tidakterlepas daripada mengutarakan teori-teori mengenai punca terjadinya seranganhisteria di sekolah itu.

Aku pula yang selalu hadir memantau bagi mendapatkan bahanberita di sekolah itu juga tidak terlepas daripada membuat tanggapan terhadappunca berlakunya histeria itu. Tanggapan yang aku buat pula hanya bersandarkankepada teori-teori penduduk setempat dan guru-guru sekolah itu.

Disebabkan selalu sahaja berita mengenai kejadian itu tersiar didada akhbar, nama aku mula menjadi tumpuan sejumlah bomoh, pengamal perubatantradisional, pakar psikologi, pakar psikiatri dan pakar perubatan alternatif.Mereka semua tidak putus menghubungi aku, ada yang mahu menghulurkan bantuankepada pelajar sekolah malang itu, ada pula yang hanya sekadar mahu tahu ceritasebenar dan ada pula bomoh palsu yang hanya mahu mempergunakan aku untuk meraihglamer di dada akhbar.

Bahkan, ada juga seorang psikik dari Indonesia yang datangmenemui aku untuk menghulurkan bantuan kepada pelajar mangsa histeria disekolah itu. Psikik itu ternyata seorang psikik, aku sudah mengujinya denganmodul aku sendiri. Namun, dia juga tidak berjaya memulihkan keadaan di sekolahitu. Histeria terus berlarutan.

Sepanjang memantau keadaan di sekolah itu, aku sempat menemuibeberapa pelajar untuk ditemubual sebagai responden berita. Melalui temubualitu, pelajar-pelajar memberitahu aku bahawa mereka ternampak beribu-ribumakhluk hitam merayap di atas tanah, di lantai bilik kelas, di atas siling, dipapan hitam dan sebagainya.

Ada pula yang besar setinggi bangunan tiga tingkat, ada yangkecil, ada yang seperti budak, ada seperti perempuan, ada juga seperti lelaki,semua makhluk itu berwajah hodoh. Ada juga seperti seorang nenek yang gemarmemanjat di belakang pelajar sekolah itu sehingga menyebabkan merekaterbongkok-bongkok menampung beratnya makhluk seperti nenek itu. Nenek itusangat gemar menunggang manusia.

Malah pelajar sekolah itu turut beritahu aku bahawa merekapernah mengadakan majlis bacaan Yassin dan doa selamat di sekolah itu untuk memohonperlindungan Allah daripada gangguan makhluk halus. Menurut seorang pelajarperempuan yang menceritakan perkara itu kepada aku, dia beritahu bahawa diadidatangi nenek tadi semasa sedang membaca Yassin. Nenek itu sedikit pun tidakgentar dengan bacaan al-Quran. Nenek itu dengan wajah bengis membisikkan ketelinga pelajar itu: La ila, La ila, La ila.. yang bermaksud Tiada tuhan, tiadatuhan, tiada tuhan.. sebanyak berkali-kali dengan suara menakutkan. Pelajar ituketakutan ketika tiada siapa melihat perkara yang dia sedang lihat ketika itu.Dia kemudian diserang histeria ketika majlis doa selamat itu.

Namun, kisah itu tidak aku laporkan dalam laporan akhbar keranaberasa kekok untuk menceritakan semuanya dengan terperinci. Kini, dengan ikhlasaku lapor kepada pembaca blog ini semua.

Pelbagai usaha sudah dilakukan untuk menamatkan episod histeriadi sekolah itu, sudah berpuluh-puluh juga bomoh dan pengamal perubatantradisional datang tampil untuk membantu tetapi gagal. Pada masa yang samajuga, berpuluh-puluh lagi menelefon aku untuk menyatakan mereka mahumenghulurkan bantuan. Kemudian setiap panggilan telefon seterusnya, aku mintamereka berhubung terus dengan pengetua sekolah. Aku sudah penat melayan merekasemua kerana aku juga ada tugas lain yang harus disempurnakan.

Kemudian pada September, seorang alim dari Perak menghubungiaku. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Pak Ku (bukan nama sebenar) danmenyatakan kesediaannya untuk membantu pelajar sekolah itu menyelesaikanmasalah histeria. Katanya, dia bukan pengamal perubatan, dia juga bukan bomoh,dia hanya mahu membantu. Keikhlasannya terpancar jelas walaupun kami hanyabercakap melalui telefon pada ketika itu. Aku setuju, kemudian aku menghubungipengetua sekolah itu dan menyatakan niat murni Pak Ku.

Selang dua hari selepas itu, Pak Ku tiba di sekolah itu dan mahuberjumpa dengan aku untuk menyatakan terima kasih atas bantuan yang akuberikan. Aku tidak dibenarkan masuk ke kawasan sekolah itu untuk melihat prosespengubatan yang dilakukan Pak Ku. Aku hanya menunggu dari luar pagar.

Aku ingin melihat, lalu aku telefon pembantu Pak Ku menggunakanVideo Call 3G dan aku menyaksikan pengubatan yang dilakukan Pak Ku. Biasa sajakaedah pengubatan Pak Ku, tak ada yang istimewa. Hanya sekadar membaca ayatal-Quran dan menghembus pada segelas air, lalu dipercikkan ke ubun-ubun pelajaryang terkena histeria.

Beberapa jam kemudian ketika aku sedang duduk di luar pagarsekolah, aku lihat Pak Ku mengekori seorang pelajar perempuan yang sedang dalamkeadaan histeria (sampuk). Budak perempuan itu membawa Pak Ku ke satu kawasandan menuding jari ke arah satu sudut. Kemudian dari jauh aku lihat Pak Kuberubah menjadi sedikit terkejut dengan benda yang ditunjukkan budak perempuanitu kepadanya. Pak Ku membaca sesuatu dan menyapu kepala budak itu dengan air,budak itu rebah dan kemudian dipapah guru-guru wanita. Budak perempuan ituadalah murid terakhir yang disembuhkan pada hari itu.

Pak Ku kemudian bertemu semua ibu bapa pelajar berkenaan danmenyampaikan pesanan mengenai cara mengelak anak mereka diserang lagi pada masaakan datang. Apabila kelihatan seperti selesai semuanya, Pak Ku melangkahkeluar dari pagar sekolah dan bertemu dengan aku.

Dah beres ke Pak Ku? aku tanya.

Belum. Malam ini, Pak Ku nak hang ikut Pak Ku. Itu pun kalauhang tak ada urusan lain malam ni. kata Pak Ku dalam dialek Perak Utara.

Insya-Allah. Lagipun isteri dan anak saya ada di kampung harini. Boleh saja nak ikut Pak Ku, tapi pukul berapa nak jumpa? aku balas.

Kita jumpa solat Maghrib sama-sama nanti di masjid depan tu. kata Pak Ku.

Menjenguk dari luar tingkap

Malam itu selepas selesai solat Maghrib, Pak Ku berpesan kepadaaku supaya menjaga wuduk supaya tidak terbatal. Pak Ku juga berpesan supaya akuberniat dalam hati untuk terus pergi ke masjid untuk menunaikan Isyak apabilatiba waktu.

Pak Ku membawa aku ke belakang sekolah itu, dia duduk di sebelahkanan aku dan pembantunya di sebelah kiri aku.

Pak Ku nak tunjuk satu perkara kat hang. Tapi Pak Ku pesan,jangan langkah ke depan atau ke belakang. Tetap berdiri tegak, janganbergerak-gerak. Banyakkan bertasbih dan jadikan hati tak sabar nak menunaikanIsyak pula selepas ini. pesan Pak Ku.

Aku mengangguk tanda faham walaupun aku sebenarnya kurang fahamtujuan Pak Ku. Kemudian Pak Ku membaca ayat-ayat suci al-Quran dan diakhirisodaqollah-hul-azim.

Pak Ku kemudian melafazkan:

Kamu juga makhluk Allah. Kami juga makhluk Allah, tapi kamikhalifah yang beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, rasul-rasul-Nya,kitab-kitab-Nya dan semua janji-janji-Nya. Aku berserah kepada Allah, Mahapencipta yang menciptakan kamu dan kami. Perlihatkan anak Adam ini dengan duniakamu, dengan kalimah La-ila-ha-illallah. lafaz Pak Ku.

Selepas kata-kata itu dilafazkan, terlihat seperti ada tingkap.Semakin lama, semakin luas bukaannya. Aku lihat ada perempuan cantikmenanggalkan pakaiannya satu persatu di depan mataku. Kemudian aku sayup-sayupterdengar suara Pak Ku berulang kali memesan jangan melangkah walau setapak. Terdengarsuara Pak Ku begitu jauh sekali walaupun hakikatnya Pak Ku hanya duduk beberapainci di sebelahku.

Aku lihat ada dunia di belakang wanita itu. Ramai jugadayang-dayangnya yang cantik-cantik. Ada juga ular jinak berlingkar-lingkardi kaki wanita yang sudah tidak berpakaian itu. Aku tetap berpegang kepadapesanan Pak Ku, jangan bergerak walau setapak.

Kemudian aku terdengar suara wanita itu seperti dia berbisik ketelingaku walaupun bibirnya sedikit pun tidak bergerak: Kamu manusia yangmenginginkanku, aku berikan segala yang kamu mahu, melangkahlah ke arah ku ,itu bisikan yang menyusup deras ke pangkal jiwa, sekadar yang aku masihingat.

Perlahan-lahan, wajah wanita muda itu bertukar hodoh. Ular jinaktadi pula semakin ganas seperti mahu membaham aku.

Sayup-sayup, aku terdengar satu suara seperti memanggil-manggiljiwaku. Suara itu sebati dengan niatku sebelum itu. Tingkap itu terus tertutupsedikit-demi sedikit, sempat juga terlihat anak-anak kecil berlari menyusupmasuk ke tingkap yang sedang tertutup itu. Terasa belakangku ditepuk, akudengar suara Pak Ku membisikkan dua kalimah syahadah di telingaku. Kemudian,aku terasa seperti terjaga daripada lena.

Pak Ku kemudian membaca sesuatu dan melontar beberapa ketul batubersama pembantunya ke arah kawasan yang aku menghadap tadi.

Jom kita pergi sembahyang Isyak, itulah peringatan Pak Kusebaik aku terjaga.

Selesai solat Isyak, Pak Ku menceritakan perkara sebenar kepadaaku. Menceritakan mengenai perkara yang aku lihat sebentar tadi tetapi tidakfaham.

Pak Ku suruh hang jaga wuduk supaya hang tak disentuh makhluktadi. Pak Ku suruh hang kuatkan azam untuk tunaikan solat Isyak supaya azanIsyak yang hang dengar tadi itu dapat panggil jiwa hang daripada terus terbuaidengan godaan syaitan. Niat untuk tidak mahu tinggalkan waktu Isyak itulah yangmenguatkan jiwa hang.

Jiwa hang terpanggil oleh azan tadi disebabkan hang niat naksolat dengan ikhlas. Syaitan tak mampu goda manusia kalau manusia tu ikhlas.Itu senjata kita kata Pak Ku.

Yang tadi tu syaitan? aku tanya.

Ya. Itu syaitan yang sangat benci manusia dan selalu mahumenyesatkan manusia. Dia (syaitan) berusaha untuk goda dengan cara tadi(menjelma wanita berbogel) sebab dia tahu isteri hang tak ada di rumah. Sebabdia tahu hang rindu isteri hang.

Tapi mujur hang tak melangkah walau setapak. Sebab kalau hangmelangkah walau setapak tidak kira ke depan atau ke belakang pada masa tu, hangakan melangkah masuk ke dunia dia. Kita manusia ni dilarang masuk ke dunia dia(syaitan). Yang hang tengok tadi cuma dari luar pintu. Hang tak masuk pun dalamdunia tu., kata Pak Ku.

Tapi, kenapa Pak Ku buat macam tu. Saya tak mintak pun Pak Kutunjuk semua tu kat saya, aku menyoal.

Pak Ku buat macam tu sebab Pak Ku nak bagi peluang hang tengokapa yang sebenarnya ada di belakang sekolah ni. Sebab Pak Ku yakin, hang takkanmelangkah masuk. Atas sebab tu Pak Ku bagi peluang kat hang, kata Pak Ku.

Sebelum saya sedar tadi, ada benda macam budak-budak kecilberlari masuk ke situ. Apa benda tu? Lepas tu, apa yang Pak Ku lontar batu? akutanya lagi.

Itu juga syaitan, jin. Lontar batu tu sebagai tanda benci kepadasyaitan, tapi tak sama macam melontar di Mekah. Lontar tu sebagai amaran supayadia jangan ganggu anak Adam lagi. Makhluk-makhluk kafir tu lari masuk ke duniadia selepas dengar azan Isyak. Pak Ku pilih waktu antara Maghrib dengan Isyaksebab waktunya pendek. Kalau Pak Ku ambil waktu antara Isyak dengan Subuh, itunampaknya hang kena tahan godaan dalam tempoh yang lama. Lagi pula kalau wudukterbatal antara waktu yang panjang tu, maka lagi senanglah dia nak goda.

Pak Ku buat ni sebab dapat rasa yang hang ni susah nak percayakat bomoh-bomoh tipu yang hanya nak ambik kesempatan atas hang untuk glamer disurat khabar. Pak Ku buat ni sebagai nak bagi hadiah atas kesudian hang bagipeluang kat Pak Ku untuk tolong budak-budak ni. Terima kasih sebab percayadengan niat Pak Ku. Tak perlu tulis cerita Pak Ku cuba ubati budak-budaksekolah ni dalam surat khabar, jelas Pak Ku.

Kemudian Pak Ku beritahu aku, dia tidak mengubat orang. Diahanya mahu menolong budak-budak sekolah itu yang mahu belajar dan terganggusetiap kali ada kejadian histeria. Dia tidak pandai mengubat orang, dia hanyamenyuruh benda itu balik ke dunia mereka. Itu saja. Kata Pak Ku, dia tidakpandai mengubat saka, dia juga tidak pandai mengubat santau, tetapi dia bolehmelihat dan berunding dengan makhluk-makhluk itu. Tetapi juga, dia hanya bolehberunding dengan makhluk-makhluk halus yang tidak ada perjanjian dengan manusia.Aku sukar mempercayainya, tetapi Pak Ku sudah buktikan kepada aku. Itukelebihan yang Pak Ku ada.

Kes selesai

Seminggu kemudian, masalah histeria itu berakhir. Jika ada yangtertanya-tanya bagaimana isu histeria di sekolah itu berakhir, Pak Ku lah orangyang menamatkannya dengan izin Allah. Aku pula sudah tidak perlu lagiberulang-alik ke sekolah itu untuk melapor berita yang aku sudah bosanmenulisnya setiap hari. Aku sudah boleh memberi tumpuan kepada berita-beritalain terutama berita jenayah yang sangat aku suka tulis.

Pengalaman itu juga membuktikan bahawa azan mempunyai kuasadalam mensejahterakan jiwa. Wuduk juga mempunyai kuasa sebagai perisaipertahanan diri daripada godaan syaitan. Niat yang mahu ke jalan Allah jugamempunyai kuasa yang akan menjadikan jiwa sebati dengan segala suruhan-NYA.Semua itu akan berkoordinasi dengan harmoni dalam tubuh manusia, menjadikankita sedar tujuan kita diciptakan. Aku sudah merasainya, tapi sukar untuk akubuktikannya.

Sekali lagi, tidak ada bukti logik dalam perkara kuasa azan,wuduk dan niat. Tetapi, suara azan lah yang memanggil jiwa aku supaya sedardengan niat aku sebelum itu. Ketika azanlah aku melihat ada anak-anak berlarimenyusup masuk ke alam itu. Aku juga tidak paksa pembaca semua percaya, mungkinada yang kata ini hanya cerita karut. Jika karut bagi anda, maka terpulanglah.

--

Jangan pernah takut setiap kali melihat syaitan, jin atauhantu&makhluk-makhluk itu akan tersenyum bangga apabila mengetahui manusia berasalebih takut kepada mereka melebihi rasa takut kita kepada Allah.

Hanya takut kepada Allah&

Thursday, April 28, 2011

Praktikal....

Dah lama tak update blog ni...hari ni dah masuk hari keempat praktikal...macam2 pengalaman baru dapat..staff and bos semua baik2 belaka..alhamdulillah...

Tuesday, April 12, 2011

telur ayam palsu.....


Rupanya sebiji telur ayam tetapi ia telur ayam tiruan diperbuat daripada bahan kimia yang dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan dan dijual di pasaran terbuka di Pulau Pinang.


Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar.


Demikian menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan itu pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus di Georgetown semalam.


Presiden CAP, SM Mohamed Idris, berkata siasatan mendapati kulit telur palsu itu diperbuat daripada lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala kuning telur dan putih telur menggunakan bahan daripada natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan.


"Komponen bahan kimia ini boleh menjejaskan kesihatan pengguna seperti mengganggu metabolisme, otak, sel saraf serta menjejaskan fungsi hati," katanya.


Mohamed Idris berkata, kerajaan harus mengambil tindakan segera merampas dan mengharamkan semua telur ayam palsu itu kerana ia akan memperdaya pengguna selain memberi kesan buruk kepada kesihatan.


Seorang mangsa pembelian telur ayam palsu yang hanya mahu dikenali sebagai Loh, 50, berkata beliau menyedari telur ayam yang dibelinya dari pasar di Pulau Tikus itu adalah palsu setelah mendengar aduan seorang pembeli menerusi siaran radio.


"Setelah mendengar aduan seorang pengguna dalam radio, saya terus memeriksa telur yang dibeli itu dan terkejut apabila mendapati telur ayam yang saya dibeli sememangnya palsu," katanya.
Loh berkata, beliau dan anggota keluarganya telah makan telur ayam palsu itu sejak sebulan lalu.


- Bernama

Monday, March 21, 2011

Kasih ayah dan ibu..

video

Kasih ayah dan ibu..

nazam: kasih ayah dan ibu

ibu mengandung 9 bulan
lebih dan kurang tak ditentukan
lahirkan dikau berapa kesakitan
berpantang pula minum dan makan

cukuplah masa sampai ketika
lahirlah engkau ke dalam dunia
barulah suka ibu dan bapa
kepada engkau sangat kasihnya

harap ibumu bukan sedikit
tinggilah harap darinya bukit
lama ibumu merasa sakit
9 bulan tidak berbangkit

setelah kamu sudahlah ada
siang dan malam ibumu jaga
tidurpun tidak barang seketika
makan dan minum tidak berasa

berapalah dian dengannya tanglung
diangkat dituam lalu dibedung
sudahla jaga lalu didukung
kasih dan sayang tidak tertanggung

tidaklah tentu siang dan malam
bangun memangku di dalam kelam
terkejut jaga di tengah malam
tidurpun tidak lekat di tilam

rela ibumu menanggung hutang
kain dan baju tidak dipandang
basah diampai kering dipinggang
didukung galas tidak berengggang

kenang ayahmu anak bangsawan
barang katanya jangan dilawan
ibu bapamu hubungan Tuhan
baru sempurna anak budiman

hai segala anaknya adam
kasihnya ibu tiada sempadan
kasihnya ayah rela berkorban
badan dan nyawa jadi taruhan

Thursday, March 17, 2011

Aurah....

Makin lame makin teruk rasanya fasion muslimah pada hari ini...tak tau la nak cakap camne..pakai tudung tapi baju bole nampak susuk badan tu kire tutup aurah ke??pakai tudung tapi pakai baju lengan pendek tu tutup aurah ke?? anak-anak gadis dan wanita zaman sekarang perlu di ajar balik cara berpakaian yang betul dalam Islam..jadi jangan la salah kan lelaki semata-mata jika awak tu kena gangguan seksual..cermin juga diri kita wahai kaum hawa..

Sakit hati

terasa sakit hati semalam...sakit hati, marah, geram, benci dan tak tau lagi nak express camne perasaan ni..huh..tak pernah rasa sakit hati camni sekali..tapi haruskah aku merasainya kerna dia seorg pendidik??berkatkah ilmu yang aku belajar jika ada rasa begini dalam diri ku??Ya Allah apa yang patut aku buat??hanya padamu ku memohon pertolongan..Bantulah hambaMU ini...Amiinn..

Tuesday, March 15, 2011

Sedih...

Apalah salah kami sekeluarga sapai ditekan tiap2 hari..kesian mak..mak terlalu terasa denagn keluarganya sendiri...sebagai ank yang sulung..rasa macam nak marah je orang yang sanggup melukakan ummi kesayangan ku ..mak adalah ibu terbaik bagi kami adik beradik..takde siapa dapat tanding kesabaran dan kecekalan ummi ku..Ya ALLAH pelihara dan lindungila ummi ku sayang...

Monday, March 14, 2011

Cikgu..Oh...Jurutera...

Sejak jadi guru part time ni..rasa seronok lak mengajar..adakah profession guru yang aku minat???atau menjadi seorang jurutera bioteknologi seperti apa yang sedang aku belajar sekarang....hmmmm..dilema di buatnya..dah nak masuk tahun akhir ni...akan datang aku dah nak gi praktikal..tak kan masih samar2??? Ya Allah berilah petunjuk kepada ku..kemana minatku..dan apa harus aku lakukan.....

Wednesday, March 9, 2011

video
Ya Allah..berkatila hubungan kami..lindungilah kami dibawah payung hidayah dan makfirahmu...kerana aku amat menyayangi dan mencintai hambamu..Muhammad Zu Nur Afnan Jamaly..Amiinn..

Monday, February 28, 2011

I want to hold your hand...(The Beatles)

Oh yeah, I´ll tell you something
I think you'll understand
When I say that something
I wanna hold your hand
I wanna hold your hand
I wanna hold your hand

Oh, please, say to me
You'll let me be your man
and please, say to me

You'll let me hold your hand
Now let me hold your hand
I wanna hold your hand

And when I touch you i feel happy, inside
It's such a feeling
That my love
I can't hide
I can't hide
I can't hide

Yeah you, got that something
I think you'll understand
When I say that something
I wanna hold your hand
I wanna hold your hand
I wanna hold your hand

And when I touch you I feel happy, inside
It's such a feeling
That my love
I can't hide
I can't hide
I can't hide

Yeah you, got that something
I think you'll understand
When I say that something
I wanna hold your hand
I wanna hold your hand
I wanna hold your hand
I wanna hold your ha-a-a-a-a-a-and

Cinta Mu Mekar Di Hati


Kau umpama bunga
yang mekar di hatiku
Ku harap kau mekarlah
selama-lamanya

Kau umpama bintang
menyinari hidupku
Ku harap kau
terus bersinar

Di ketika kau
Perlukan aku
Sentiasa aku
Ada di sisimu
Di ketika
Rindu padamu
Terasa cinta
Semakin dalam

Sayang
Kasihku abadi
Cintamu mekar
Di hati ini

Kau dalam ingatan
Di sepanjang hayatku
Demi teguhnya cinta
Selama-lamanya

Sunday, February 27, 2011

permulaan bicara


Apa ada pada diriku???
insan kerdil yang hanya mamapu meminta...
insan hina yang tak mampu memberi...
insan yang hanya mampu melihat..tapi tidak mampu menegur...
hinanya terasa saat maksiat berada di depan mata..ku hanya diam seribu bahasa
mengapa ku takut hanya kerana dia lebih berumur daripadaku???
kenapa ku diam hanya kerana dia dah ku anggap sebagai kakakku??
kenapa mesti ku diam???
makin aku diam makin sesak nafasku..makin sukar untukku bernafas..
bilakah insan yang ku sayangi ini berubah??
bilakah dia mahu mendekati diri kepada DIRIMU YA ALLAH...
berilah kekuatan untukku berbicara..agar lerai kekusutan dihati ku....

SUBHANALLAH....

Milk :
The Prophet(Peace and Blessings be Upon him) said that milk wipes away heat from the heart
just as the finger wipes away sweat from the brow. It strengthens the back,
increases the brain, augments intelligence,renews vision and drives away
forgetfulness.


Honey :
Considered to be the best remedy for diarrhea when mixed in hot
water. It is the food of foods, drink of drinks and drug of drugs. It is used
for creating appetite,strengthening the stomach, eliminating phlegm,
as a meat preservative,hair conditioner, eye salve and mouthwash. It is
extremely beneficial in the morning in warm water and is also a sunnah.


Olive oil :
excellenent treatment for skin and hair, delays old age, treats inflammation
of the stomach


Mushroom :
The Prophet(Peace and Blessings be Upon him) said that mushroom is a good cure for the eyes, it also
serves as a form of birthcontrol and arrests paralysis.


Grapes :
The Prophet was very fond of grapes, it purifies the blood, provides vigour
and health, strengthens the kidneys and clears the bowels.


Dates :
The Prophet(Peace and Blessings be Upon him) said that a house without dates has no food, also to be
eaten at the time of childbirth.


Figs :
It is a fruit from paradise and a cure for piles.


Barley :
Good for fever in a soup form


Melon :
Melon contains 1000 blessings and 1000 mercies, The prophet SAW said "None
of your women who are pregnant and eat of water melon will fail to produce
off spring who are good in countenance and good in character.


Pomegranate :
The Prophet(Peace and Blessings be Upon him) said it cleanse you of Satan and evil aspirations for 40
days.


Water :
the Prophet(Peace and Blessings be Upon him) said the best drink in this world and the next is Water, when you are thirsty drink it by sips and not gulps, gulping produces sickness of the liver.


So praise be to our beloved Nabi(Peace and Blessings be Upon him) who produced us with marvelous knowledge which dazzles the wisest minds. May this information be beneficial
to all of us Insha-Allah

ALLAH'S PHARMACY...

Allah’s Pharmacy!!!

“Allah is All-Knowing All-Wise"…Quran



A sliced Carrot looks like the human eye The pupil, iris and radiating lines look just like the human eye...and YES science now shows that carrots greatly enhance blood flow to and function of the eyes.




A Tomato has four chambers and is red. The heart is red and has four chambers. All of the research shows tomatoes are indeed pure heart and blood food.




Grapes hang in a cluster that has the shape of the heart. Each grape looks like a blood cell and all of the research today shows that grapes are also profound heart and blood vitalizing food .




A Walnut looks like a little brain, a left and right hemisphere, upper cerebrums and lower cerebellums. Even the wrinkles or folds are on the nut just like the neo-cortex. We now know that walnuts help develop over 3 dozen neuron-transmitters for brain function.




Kidney Beans actually heal and help maintain kidney function and yes, they look exactly like the human kidneys .




Celery, Bok Choy, Rhubarb and more look just like bones. These foods specifically target bone strength. Bones are 23% sodium and these foods are 23% sodium. If you don't have enough sodium in your diet the body pulls it from the bones, making them weak. These foods replenish the skeletal needs of the body.




Eggplant, Avocadoes and Pears target the health and function of the womb and cervix of the female - they look just like these organs. Today's research shows that when a woman eats 1 avocado a week, it balances hormones, sheds unwanted birth weight and prevents cervical cancers. And how profound is this? .... It takes exactly 9 months to grow an avocado from blossom to ripened fruit. There are over 14,000 photolytic chemical constituents of nutrition in each one of these foods (modern science has only studied and named about 141 of them).





Figs are full of seeds and hang in twos when they grow. Figs increase the motility of male sperm and increase the numbers of Sperm cells to overcome male sterility.




Grapefruits, Oranges, and other Citrus fruits look just like the mammary glands of the female and actually assist the health of the breasts and the movement of lymph in and out of the breasts .




Onions look like body cells. Today's research shows that onions help clear waste materials from all of the body cells They even produce tears which wash the epithelial layers of the eyes.



Sweet Potatoes look like the pancreas and actually balance the glycemic index of diabetics.




Olives assist the health and function of the ovaries


Then which of the favours of your Allah will ye deny? - [Quran 55:13]

===========================================================